Festivalul de folk Ziua de Mâine – ediția a VI-a – 2010

Pe scenă cu un Vali Șerban, director și prezentator al Festivalului, mult mai puțin în formă decât anul trecut, dar parcă a ieșit mai bine așa, debuta  vineri, 12.11.2010, la Alba Iulia, a VI-a ediție a Festivalului național concurs de muzică folk „Ziua de mâine”.

Am remarcat încă din foaierul Casei de Cultură un loc dedicat lui Adrian Păunescu, unde, sub o fotografie a Poetului, stăteau câteva flori și câteva lumânări aprinse.

Am reușit să ajung doar la prima seară a Festivalului, seara de vineri, dar am remarcat calitatea acestui eveniment care crește de la un an la altul. Mă refer aici și la prestația concurenților dar mai ales la organizare, capitol la care Consiliul Județean Alba și Casa de Cultură a Sindicatelor au făcut o treabă excelentă. Și asta nu e doar părerea mea ci și a unor artiști invitați în recitaluri cu care am discutat. Nu prea îmi stă în obicei să apreciez instituții ale statului sau orice altă entitate care primește bani de la bugetul de stat, adică și de la mine din buzunar, dar se pare că la CJ Alba este o echipă de tineri entuziaști și… poate vă vine să râdeți dacă vorbim de bugetari… dar și profesioniști, care, dacă sunt lăsați să-și facă treaba, o fac chiar foarte bine. (vezi și alte evenimente organizate sub brand-ul Consiliul Județean Alba). Remarc și mult mai buna prezență în on-line față de anul trecut a festivalului (chiar a citit cineva ce am scris anul trecut despre slaba mediatizare în on-line a evenimentului !?), pe lângă partenerii on-line media Forever Folk  și FolkBlog, festivalul a avut dedicat site propriu: http://www.folkalba.ro/ , unde  festivalul s-a văzut on-line și LIVE. Chiar că e o mare realizare față de anul trecut, când abia apărea la un search pe Google. Unde mai pui că anul ăsta și preselecția s-a făcut on-line. A fost montat și un ecran în fața Casei de Cultură, iar cei care nu au prins loc în sală au avut posibilitatea să vizioneze transmisia LIVE a festivalului.

Dar să revin la concurs….

Dintre concurenți mi-au plăcut Laura Todică și Alexandra Sidor dar și grupul Icarus, cei care au deschis festivalul.

Față de ediția de anul trecut, am remarcat cum a „crescut” grupul Noi, Titus Constantin și Iulia Mitrea (despre care am scris și aici), care au sunat mult mai bine, fiind parcă mult mai ”rodați” și mai în formă, de la un concert la altul. Veniți în recital din postura căștigători ai ediției de anul trecut, Titus și Iulia au căștigat cam tot ce se putea căștiga la festivalurile de folk pe unde au participat în ultima perioadă, inclusiv cea mai importantă distincție de acest nivel, respectiv locul I la Festivalul de folk Om Bun, ediția 2009. Așa cum spunea și Titus: „anul trecut ne-am bucurat că am câștigat la Alba Iulia pentru că, așa cum este tradiția, căștigătorii sunt invitați în recital la ediția din anul următor, și așa, acum avem ocazia să vă cântăm mai multe piese”. Recitalul l-a deschis Iulia, cu o doină culeasă din zona folclorică Covasna- Întorsura Buzăului, o doină ”de cătănie” care i-a pus foarte bine în valoare vocea. Piesele „Se plâng de mine îngerii” și „Fericire simplă”, cu care au câștigat ediția de anul trecut dar și „Luna în cascade” sau „Doar noi doi” au fost foarte apreciate de public. Ultimele 3 piese, au fost incluse între cele 16 piese ale albumului „Liber”, lansat de Titus Constantin în primăvara acestui an.

Mi-au plăcut foarte mult cei de la Noi și, așa cum remarca și Vali Șerban, Generația a IV-a a folkului românesc este pregătită să preia ștafeta de la cei deja consacrați.

În recital au urmat cei de la Plus Noi, un grup format din 4 tineri „de prin munții județului Alba”: Stelian Petrescu – Padre, Sebastian Kincses – Talisman, Victor Surugiu – Laureatul, Adrian Puiulet – Axante. Anul trecut, cu ocazia ediției din 2009 a Festivalului „Ziua de mâine”, ei și-au lansat primul lor material discografic „Cântece crude”, în care sunt incluse piese din genul cântecelor „din jurul focului de tabără”. În recital au cântat câteva piese de pe acest album, favorita mea este un imn, „Rebelii și codru”, dar și piese care vor fi incluse în următorul album, „Demidulce”, piese de o factură ușor umoristică, cum sunt: „In dă ghetto” sau „Amor (a la mexicana)”, iar după ce au fost rechemați pe scenă de public la „bis”, piesa „No hai să merem la Câmpeni”. Cele două recitaluri, ale celor de la Noi și a celor de la… Plus Noi (vă dați seama că au fost în jurul aceluiași foc de tabără la proba artistică a Concrsului de sporturi montane Trofeul Cheile Vălișoarei – 2010 – detalii aici) au dovedit că Generația a IV-a a muzicii folk chiar are potențial și, mai ales, este capabilă să readucă din nou publicul către muzica folk, „muzica poeziei și poezia muzicii”.

Cred că seara de festival se putea termina foarte bine aici, recitalurile fiind foarte bine primite de public și chiar dacă au avut doar rolul de a-l „încălzi” pentru Mircea Rusu Band sau Ducu Bertzi , care urmau, prestația celor de la Noi și Plus Noi au chiar „supraîncălzit publicul”, consacrații fiind nevoiți să depună mult efort pentru „a se ridica” la nivelul prestațiilor așa-zișilor începători. Chiar am vrut să plec după cele 2 recitaluri, pentru a rămâne cu o impresie frumoasă după prima seară. Totuși am mai stat la Mircea Rusu Band, care a cântat și cu Alexandra Ungureanu, da… Alexandra Ungureanu, cea pe care o auziți și în cluburile în vogă sau în Radio Top 20 Hit.

La recitalul lui Mircea Rusu aș vrea să-i remarc pe cei 2 instrumentiști care l-au însoțit și nu în ultimul rând pe Alexandra Ungureanu. Chiar dacă se temea să nu fie considerată „un intrus” în muzica folk, așa cum chiar ea spunea, Alexandra a avut o reprezentație de excepție. O prezență scenică foarte plăcută, o ținută chiar haioasă (rochie albă trei sferturi și teniși), Alexandra a interpretat admirabil și muzică folk. Vocea ei extraordinară, dar cred că și un suflet sensibil, s-au remarcat la toate melodiile interpretate, dar în special la „Câmpuri aurii”, o melodie cu care ne obișnuise Narcisa Suciu. Dacă vorbim de Mircea Rusu Band, vorbim sigur de „Omu bun și pomu copt”, „Iarba verde de acasă” sau alte hituri din regiunea etno, melodii care, așa cum a arătat artistul vineri seara, sună minunat în variantă folk. Chiar mi-ar place să cred că în varianta aceasta au fost compuse și numai rațiuni de ordin …. financiar au făcut ca ele să fie reorchestrate într-un gen cu mai mare priză la publicul de masă. Mircea Rusu a vorbit foarte mult și foarte frumos și așa cum remarca și Alexandra Ungureanu, destul de emoționată, „este greu să vorbești după Mircea Rusu”.

Mi-a plăcut foarte mult o poezie pe care a recitat-o Mircea Rusu, o poezie pe care a scris-o „pe vremea când era tânăr, și, ca orice tânăr se credea poet și mai mâzgălea versuri pe hârtie”. Din păcate nu i-am reținut titlul dar mi-a plăcut foarte mult o metaforă, de fapt un diagnostic: „acest tânăr a murit de fractură de suflet…”. Minunat.

Nu am mai stat la Ducu Bertzi, și cel mai mult regret că nu am reușit să ajung sâmbătă la recitalul lui Marius Matache, venit la Alba Iulia într-o … triplă calitate: membru al juriului, cantautor invitat în recital și … corespondent Foreverfolk.

 … și îmi pare tare rău că mi-am lăsat acasă aparatul foto… mai puneam și niște imagini…

UPDATE

Căștigătorii Festivalului concurs de muzică folk „Ziua de Mâine” – ediția a VI-a – 2010:

click aici sau click aici

One response to “Festivalul de folk Ziua de Mâine – ediția a VI-a – 2010

  1. Scrii bine, nu am ce zice. La concursul din Cheile Valisoarei insa nu a fost „Plus Noi”, s-ar fi auzit altfel. Multumim oricum de aprecieri!

Lasă un răspuns

