Cântece de munte

Cum în ultimele 2 luni am fost foarte ocupat şi nu am reuşit „să mai umblu pe dealuri”, cum zice tata, mi s-a făcut un dor teribil de munte, de drumeţie, de pădure, de plante, de verde…. de viaţă. … mai ales că am văzut recent şi Avatar-ul. Tema principală din filmul Avatar dă un alt sens expresiei „comuniune om-natură”, mai bine zis „popor Na”vi – natură”, sau, mai plastic… „codru-i frate cu românu”.

Aici fac o paranteză şi găsesc explicaţia pentru care românul se poartă aşa de bine cu fratele lui, codru şi cu natura în general: este cunoscută rivalitatea dintre fraţi, descrisă chiar şi în Biblie (vezi primii copii ai lui Adam şi Eva: Cain şi Abel) când unul dintre fraţi îl omoară pe celălalt pentru că Dumnezeu nu i-a primit jertfa (povestea aici). Tot în aceaşi ordine de idei merg şi la o baladă populară românească, Mioriţa, unde, din 3 ciobani, în unele variante fraţi între ei, doi îl omoară pe al treilea ca să-i ia oile. Deci… dacă „codrul e frate cu românul”, fratele român va găsi un motiv să scape de el. Dar existăm noi

În aşteptarea zilelor când o să se desfacă primii muguri, în aşteptarea de „verde crud” dar şi a timpului liber care să-mi permită ieşiri în natură, m-am gândit să fac un playlist cu cântece de munte. Mai toată ziua de ieri, în timp ce lucram la calculator, am ascultat playlist-uri cu cântece de munţomani de pe trilulilu.

Aici mai fac o paranteză şi spun că farmecul acestor cântece de munte este dat şi de faptul că ele se transmit „de la un foc de tabără la altul” fără a conta foarte mult cine le-a compus. Apoi nimeni, sau foarte puţină lume îşi mai aminteşte de autor, dar cred că mulţumirea acestuia este dată de faptul că şi după 20-30 de ani cântecul este ascultat şi trezeşte aceleaşi emoţii ca la primele audiţii. Câteva dintre hit-urile lui Mărgineanu sunt cântece de munte….

Favoritele mele le puteţi asculta mai jos:

Să cânte muzica… să ardă focul!

(Dă click pe piese şi ascultă )

Pădure nebună  – În cap de listă este Pădure nebună, un cântec pe care îmi doream să îl reascult încă din 11 decembrie, când, de ziua mea, mi-a spus Vasile istoria lui. Am aflat atunci cine l-a compus şi ma bucurat faptul că autorul este inginer silvic, personalitate în domeniu, fost director de RNP, iar versul „o vară-ntreagă m-a ţinut pădurea / cu faţa-n iarbă, cu gândul aiurea” vorbeşte despre vara în care autorul a făcut practică la amenajări forestiere.

Ninge astăzi pentru tine sau Când te scuturi de zăpadă. E acelaşi cântec, interpretări diferite. Cântecul ăsta e pentru Kinga pentru că atunci când apare ea „chiar că se face cald în casă”.

Rău mă dor ochii mă dor – Piesa originala se numeste ,,Balada fulgerata de vant,, compozitia lui Valentin Moldovan iar versurile apartin poetului maramuresan Ioan Voicu. Interpretarea originala este a grupului folk baimarean ,, Orizont 77,, compus din Valentin Moldovan si Ghita Danciu.

Visul

Ţi-am spus adio demult –  Piesa se dedică „unui celebru şi bun coleg de facultate”… ştie el cine … pentru că trebuie să facă acest lucru.

Numai noi

Râpa sau Balada Străinului

Refugiu Diana 

Şi două imnuri foarte frumoase:

 Imnul Pietrei Craiului – ca „să vezi ce înseamnă să fi un munţoman”

Imnul Bucegilor

În încheiere o piesă cu o temă… cinegetică:

Cerbul

 

 

4 responses to “Cântece de munte

  1. şi…”Corul vânătorilor „? nu! 🙂

  2. nu ai putea sa pui si cantecul „7 corturi” ? nu stiu daca ai auzit de e dar e foare dragut si e cantat de catre cercetasii muntilor.

Lasă un răspuns

