„Le Concert”

Dă click aici şi ascultă muzica, în timp ce citeşti acest post.

Azi de dimineaţă ne-am propus, împreună cu soţia mea Kinga, să mergem la film. De la 11.30 rula Avatar, noul film a lui James Cameron, super producţie blockbuster… etc. Fiind sâmbătă, tot poporul sa înghesuit azi la Avatar şi bineînţeles că nu am mai găsit bilete. Asta după ce am stat vre-o 20 de minute la coadă (Doamne, la coadă la bilete la cinema… cred că nu am mai stat de pe vremea când rula Zorro înainte de 89).

Pentru sâmbătă, am ales un alt film.

Pe ce criteriu? Să nu fie film american…

Stând la coadă la bilete, pe un ecran erau prezentate filmele care rulează la Multiplex. Toate producţii americane, Hollyood autentic: un film cu Clint Eastwood care joacă un rol cu aceeaşi armă din western-urile de acum 20, 30, 40 de ani, un alt film de desene animate pentru oameni mari, de parcă actorii nu mai ştiu să exprime emoţii, trebuie personaje animate, Avatarul, un film cu John Travolta, încă unul cu Cmeroon Diaz … mă rog, Hollywood get beget, doar este Hollywood Multiplex. Cum de pe ecranele cu reclame nu puteam alege nimic, am luat un pliant, să văd măcar orele de la care rulează filmele. Am găsit un film european, strecurat printre cele americane, care avea doar o reprezentaţie pe zi, după masa. Ştiu că, cu câteva zile înainte am văzut afişul  şi mi s-a părut interesant: „Le Concert” – Concertul, a lui Radu Mihăileanu.

I-am zis soţiei mele Kinga: eu o să fiu mâine invitatul tău la Avatar, azi te invit eu la film, la „Le Concert”. Şi am luat bilete.

„Le Concert”, regizat de Radu Mihăileanu, este o coproducţie Franţa-România-Belgia-Italia care are în distribuţie actori ruşi şi francezi, printre care Alexeï Guskov, Dmitry Nazarov, Melanie Laurent, Francois Berleand, Miou Miou şi Valeri Barinoveste, dar am văzut şi câţiva actori români în roluri secundare sau figuranţi.

„Le Concert” este unul dintre acele pelicule care fac din film o artă, nu un loc unde să mergi să mănânci popcorn şi să bei coca cola, aşa cum ne înavţă filmul american, sau un loc de unde să furi ochelarii 3D pe care să-i foloseşti drept ochelari de soare, aşa cum fac unii dintre spectatorii români. Chiar scrie asta la intrarea în sală: „Returnaţi ochelarii 3D după vizionare. Nu pot fi folosiţi ca şi ochelari de soare.” (… suntem bolnavi.)

Este un film cum demult nu am mai văzut. Îmi era dor de un film bun, de un film care trezeşte emoţii complexe. „Le Concert” este un film despre un vis – un concert la Paris, un film despre pasiunea pentru muzică şi despre vieţi şi destine dedicate ei. Depre interpretarea Concertului pentru violoncel şi orchestra de Ceaikovski care are puterea de a schimba vieţi.

Filmul descrie viaţa unui dirijor al orchestrei Teatrului Balşoi care îşi pierde postul în timpul regimului sovietic, când refuză să concedieze angajaţii evrei.  După 25 de ani, dirijorul are şansa de a reveni pe scenă, după ce pune mâna pe o invitaţie pentru un concert la Teatrul Chatelet din Paris.

Tema antisemitismului din perioada Rusiei comuniste este o temă pe care Mihăileanu o cunoaşte din proprie experienţă, tatăl lui, care se numea Buchmann, fiind nevoit să-şi schimbe numele în Mihăileanu, în perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Mai multe despre Radu Mihăileanu şi despre film aici.

Pentru a găsi “Ultima armonie”, toţi cei care participă la proiectul Concertul, fie că e vorba de dirijor, de solistă, de ceilalţi muzicieni sau de impresar/manager, trebuie să creadă în acelaşi vis, în acelaşi ideal, iar acest lucru se împlineşte în timpul interpretării.

Fimul are o coloană muzicală de excepţie, muzică clasică dar şi câteva ritmuri de muzică ţigănească, şi se încheie cu o interpretare a  Concertului pentru violoncel şi orchestra de Ceaikovski care, aşa cum spune Kinga, te face să îţi dai seama „că muzica asta vine din altă lume”.

Trailer „Le Concert” – dă click aici.

Mâine avem bilete la Avatar… nu are cum să fie aşa de frumos ca şi „Le Concert”.

6 responses to “„Le Concert”

  1. Filmul a fost fantastic! Sincera sa fiu m-am dus cu inima cat un purece cunoscand afinitatile tale legate de filme. Insa am avut parte de o surpriza placuta. Am trait filmul la cote maxime. A fost o experienta minunatea…ce inseamna sa ai un vis…sau poate o obsesie…si ce inseamna sa-ti vezi visul devenind realitate intr-un cadru feeric si divin…muzical…
    Kinga

  2. Nu l-am vazut, dar sigur ma voi duce sa il vad pentru ca este banuiesc „pe stilul” Radu Mihaileanu.Va recomand ” Trenul Vietii” acelasi Radu Mihaileanul. Tot coproductie Franta – Romania.
    Veti regasi printre altii pe Mihai Calin , Ovidiu Cuncea, Marius Drogeanu, Razvan Vasilescu. Este o comedie „dulce -amara”. Este un film pe care il pastrez pe DVD si de fiecare cand il revad descopar lucruri noi. Este unul dintre putinele filme pe care il revad cu placere. ( daca nu il gasiti vi-l trimit)

    • Sa mergeti neaparat sa vedeti „Le Concert”. „Trenul vietii” nu l-am vazut dar am auzit despre el si cred ca tema evreilor persecutati si a Holocaustului se regaseste si in acest film.

  3. Filmul lui Mihaileanu este foarte bun, il recomand cu caldura.

  4. @DANIELA: vreau si eu filmul, unde l-ai gasit?eu il astept sa apara pe dvd in magazine, dar mi-e teama ca n-o sa apara si la noi.Am intrebat la teatrul Chatelet de el si au spus ca apare pe 4 martie acolo. sper sa il gasesc si aici, daca nu o sa il iau de acolo…dar as vrea si o varianta in romana…te rog:)

  5. Am vazut filmul si DA sunt fericit ca am trait sa mai vad si un astfel de film.Este inaltator ,magnific si plang de bucurie ca pot auzi asa capodopere.Pe scurt face toti banii si intre 10 productii cu cefe late si etc merita macar pentru suflet ,cine mai are.

Lasă un răspuns

