Ceaun la grătar

La o ieşire la cabană în acest week-end, împreună cu nişte prieteni şi… ajutaţi de vremea de afară,  am inventat o reţetă inedită: – ceaun la grătar.

Pentru 24 de persoane, iată ce şi cum am preparat:

Cam astea sunt ingredientele principale

Picture 027

Adică: pulpă de porc, tăiată în bucăţi mai mari, având în vedere că va scădea mult la foc, morcovi, ardei, usturoi,roşii, praz, frunze de luştean, ţelină, mărar, pătrunjel. Binenţeles şi ceapă, care se pune prima la foc …adică la ceaun:

Picture 029

După ce se căleşte puţin, se adaugă carnea şi 2 pachete de unt:

Picture 034

Se amestecă continuu în ceaun, să nu se prindă. După vre-o 20 de minute ar trebui să arate cam aşa:

Picture 035

Am tăiat apoi nişte cârnaţi de casă şi un ciolan afumat:

Picture 037

şi i-am adăugat în ciaun:

Picture 039

Aici a fost momentul în care am hotărât să … schimbăm reţeta. De fapt modul de preparare al ei. Cum începuse deja o ploaie care nu prea avea de gând să se oprească (a plouat până a doua zi la amiază în continuu), am încercat mai întâi să facem ciaunul… cu umbrelă:

Picture 036

… dar nu a mers. Ploaia ne cam stingea focul. Cu noi nu mai era o problemă că deja trecusem pe … tărie. Chiar dacă toată lumea ne aştepta cu ceaunul în bucătărie, pe aragaz, totuşi nu am renunţat la ingredientul magic al mâncării la ceaun –  focul… de lemne. Şi am hotărât să-l facem… la grătar.

… şi… am pus ceaunul pe grătarul acoperit:

Picture 041

Trecem din nou la reţetă: după ce bucăţile de cârnaţi şi ciolan lasă puţină zeamă, se adăugă apă, până când sosul format acoperă toată compoziţia. Se amestecă permanent să nu se prindă.

După ce fierbe încă vre-o 20 de minute, se adaugă legumele: morcovii, roşiile, ardeii. Se mai lasă la fiert vre-o 15 minute, moment în care ar trebui adăugaţi cartofii. Noi i-am fiert în alt vas şi i-am adăugat chiar la final. După ce legumele sunt aproape fierte, se pune usturoiul:

Picture 044

 Şi se pun condimentele: foi de dafin, piper, boia de ardei/paprika, sare. Trebuie condimentată puţin mai tare, să fie mai iute, caracteristica acestui fel de mîncare.

Picture 052

Se pun apoi frunzele de ţelină şi de leuştean, întregi, legate, şi după ce fierb vre-o 10 minute, se scot afară:

Picture 058

Apoi am adăugat cartofii, pe care i-am fiert mai înainte în alt vas:

Picture 059

Le-am mai dat un clocot şi am pus apoi smântâna:

Picture 065

… am adăugat prazul şi frunzele de pătrunjel, tăiate mărunt:

Picture 069

şi le-am mai lăsat foarte puţin la foc.

Cam aşa a ieşit:

Picture 071 

Picture 072

Iar noi am fost bucătarii:

Picture 076

One response to “Ceaun la grătar

  1. Intradevar stimate gurmand-bloger,asta se intampla de obicei atunci cand intrun ceaun,sa-i spunem Belis,se intalnesc ingrediente,desi diferite la gust totusi atat de compatibile .Astfel de minuni se petrec doar atunci cand ingredientele sunt lasate impreuna in aceeasi camara.Oricum imaginile spun tot.
    Personal sper sa se mai iveasca ocazii pt astfel de rasfaturi culinare si nu numai.

    tuturora salut

Lasă un răspuns

